درمان صدف و لک و پیس با لیزر

صدف یا پسوریازیس یک عارضه پوستی شایع است که به شکل ضایعات دائمی و پوسته‌دار می باشد.  بیماری پسوریازیس ممکن است تنها به صورت چند لکه پوست پوسته مانند اندازه پوسته‌های شوره‌ سر بروز کند. اما در مواردی هم  ممکن است میزان شدت بیماری و ضایعه پوستی بیشتر باشد و نواحی بزرگتری از پوست را نیز درگیر کند.  این بیماری درمان قطعی و کامل ندارد اما با به‌کارگیری روش‌هایی می‌توان بیماری  و علائم آن را کنترل کرد و زندگی را برای فرد مبتلا بسیار آسان‌تر نمود.پیسی (لک و پیس، برص یا ویتیلیگو) و صدف (پسوریازیس) دو عارضه پوستی هستند که اثرات روانی مخربی دارند، بیمار را به شدت مضطرب و ناراحت می‌کنند و اعتماد به نفس و روابط اجتماعی وی را تحت الشعاع قرار می‌دهند. این بیماری‌ها علی‌رغم بی‌خطر بودن به طور کامل معالجه نمی‌شوند؛ بااین حال علائم را می‌توان تا حد زیادی درمان نمود و ظاهر ناخوشایند عارضه را از بین برد. فتوتراپی پیسی و صدف با دستگاه لیزر اکسیلیت دکا درمانی مؤثر و غیرجراحی با حداقل تهاجم را ارائه می‌دهد.

علل بروز بیماری صدف (پسوریازیس)

علل اصلی بروز این بیماری مشخص نیستند. اما تصور می‌شود که این بیماری مربوط به مشکلات سیستم ایمنی بدن می‌شود. به طور مشخص‌تر، چرخه‌ی حیات در یکی از سلول‌های بدن تغییر می‌یابد. این سلول یکی از سلول‌های بدن از نوع گلبول سفید است که لنفوسیت T نام دارد. این سلول‌ها در حالت عادی در نواحی مختلف بدن حرکت می‌کنند و با عوامل خارجی و مخرب در بدن مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها، مبارزه می‌کنند. اما در افراد مبتلا به پسوریازیس، سلول‌های لنفوسیت T اشتباها به پوست حمله می‌کنند. نتیجه‌ی این حمله این است که سلول‌ها در سطح پوست شروع به تکثیر می‌کنند و این موضوع منجر به تشکیل یک لایه‌ی ضخیم و برجسته‌ی صدف مانند بر روی پوست می‌شود که ممکن است دردناک باشد یا خارش داشته باشد.

تحقیقات نشان داده است بیماری پسوریازیس می‌تواند ارثی باشد، اما برخی عوامل محیطی نیز به این بیماری ارتباط داده شده‌اند. عوامل تحریک کننده‌ای که می‌توانند احتمال بروز بیماری را افزایش دهند، عبارتند از عفونت، استرس، مصرف بیش از حد الکل و مصرف برخی از داروهای خاص.

انواع پسوریازیس

هنگام ابتلا به پسوریازیس، یکی (یا بیشتر) از انواع حالت‌های آن در بدن بروز می‌کند:

• پلاک مانند (پسوریازیس ولگاریس)
  • خال خال
  • معکوس (پسوریازیس خمشی یا پسوریازیس intertriginous)
  • پوسچولر (دانه چرکی)
  • اریترودرمیک (پسوریازیس اکسفولیاتیو)

برخی از افراد به بیش از یک نوع پسوریازیس مبتلا می‌شوند. گاهی اوقات فرد به یک نوع از پسوریازیس مبتلا می‌شود، اما بعدا” به نوعی دیگر تبدیل می‌شود.

درمان موضعی

• کورتیکواستروئید موضعی: این داروهای ضدالتهابی قوی با سرکوب سیستم ایمنی روند سلول‌سازی را کندتر می‌کنند که حاصل آن کاهش التهابات و تخفیف خارش است.
  • داروهای (آنالوگ) مشتق شده از ویتامینD: کلسیپوترین (دونکس) ترکیبی است از ویتامین D و یک کرم تجویزی، که روند  سلول‌سازی را کند می‌کند.
  • آنترالین: این دارو فعالیت DNA در سلول‌های پوستی را نرمال و عادی می‌سازد. آنترالین (دریتو- اسکالپ) همچنین می‌تواند ضایعات را از بین ببرد و پوست را نرم‌تر کند.
  • رتینوئید موضعی: معمولاً این دارو در درمان جوش و آفتاب‌سوختگی به کار می‌رود اما انواع خاصی از آن‌ها نظیر تازاروتن Tazorac ,Avage به ‌صورت اختصاصی برای درمان پسوریازیس (بیماری پوستی صدف) تولید شده‌اند.
  • اسید سالیسیلیک: اسید سالیسیلیک دارویی است که هم با تجویز پزشک وهم بدون آن قابل تهیه می‌باشد. این دارو روند پوست‌ریزی سلول‌های مرده پوست را بهبود می‌بخشد و ضایعات پوستی را کاهش می‌دهد.
  • قطران زغال‌سنگ (کل تار):یک فرآورده جانبی سیاه‌رنگ ضخیم ناشی از تولید فرآورده‌های پتروشیمی است و احتمالاً قدیمی‌ترین  درمان پسوریازیس محسوب می‌شود. کل تار پوسته ریزی، خارش و التهاب را کاهش می‌دهد.
  • مرطوب‌کننده ها:مرطوب‌کننده ها به‌ تنهایی پسوریازیس را درمان نمی‌کنند ولی با کاهش خارش، التهاب و خشکی موضع می‌توانند به  درمان پسوریازیس کمک کنند.

درمان با لیزر

در این روش لیزر درمانی، پرتوهای متمرکز نور لیزر به‌طور مستقیم به مناطق هدف تابانده می‌شوند، این پرتوها از طریق یک فیبر نوری به‌طور مستقیم بر روی پوست تابانده شده و سراسر ضایعه را در برمی‌گیرند. انرژی لیزر به‌طور مؤثر شروع به درمان ضایعات فعال می‌کند، درحالی‌که مناطق سالم پوست تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند.

مدت‌زمان هر جلسه درمانی بسته به وسعت ضایعات، بین ۵ الی ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید. ممکن است شما کمی گرما در پوست خود تجربه کنید، اما بیشتر بیماران هیچ درد یا ناراحتی خاصی را در طول مراحل لیزر، حس نخواهند کرد. پس‌ازآن، احتمال دارد پوست شما حالتی شبیه آفتاب‌سوختگی خفیف را تجربه کند. ممکن است کمی خارش یا قرمزی در سطح پوست داشته باشید، اما این عوارض جانبی معمولاً خفیف بوده و خودبه‌خود در عرض چند روز از بین می‌روند. شما احتمالاً پس از شروع درمان، تنها پس از یکی دو جلسه، متوجه نتایج اولیه خواهید شد، اما نتایج کامل معمولاً طی جلسات درمانی بعدی خود را نشان می‌دهند. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در خصوص درمان با لیزر کسب نمایید، لطفاً همین امروز با ما تماس بگیرید تا جلسه مشاوره‌ای توسط پزشکان ما برای شما برنامه‌ریزی شود.

کاندیدای مناسب برای درمان با لیزر

لیزر برای بیماران مبتلا به بیماری صدف و پیسی (از خفیف تا متوسط) و اغلب کسانی که نتیجه‌ای از داروهای موضعی و یا سیستمی نگرفته‌اند، بسیار مناسب می‌باشد. پزشکان ما پس از ارزیابی وضعیت شما تعیین خواهد کرد که این روش برای شما مناسب است یا نه. همچنین به تمام سؤالات شما در این زمینه پاسخ خواهد داد.

ناحیه‌های قابل درمان با لیزر

منابع نور مناسب برای علائم بالینی بیماری صدف آرنج، زانو، پشت بدن، کف پا و کف دست دوره‌های بهبود طولانی مدت را به ارمغان می‌آورد و کیفیت زندگی بیمار را ارتقاء قابل ملاحظه‌ای می‌بخشد. آزمایش‌های انجام شده بر روی بیماران مبتلا به پیسی از میزان قابل قبول تا عالی تجمع مجدد رنگدانه‌ها در صورت، گردن، پشت بدن، شکم و دست و پا حکایت دارد.

آیا روش لیزر درمانی بی‌خطرتر از سایر روش‌های درمانی است؟

درمان با لیزر در مقایسه با سایر روش‌های درمانی بسیار بی‌خطرتر است. درمان با لیزر، نواحی سالم پوست شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. همچنین، پوست شما نازک نخواهد شد، عارضه‌ای که هنگام استفاده از داروهای موضعی شاهد آن هستیم. همچنین هیچ‌یک از عوارض خطرناک مانند سرطان، سل و حتی مرگ، که در اثر داروهای بیولوژیک یا سیستمیک ممکن است حادث شود، وجود نخواهد داشت.

مرجع کامل لیزر ایران
آرتیمان