اخبار

آنچه در سال 2020 درست پیش رفت

2020 سالی بود که شبیه هیچ سالی نبود. همانطور که سال 2020 چالش برانگیز بوده است، 12 ماه گذشته نیز شاهد پیروزی های بزرگی برای محیط زیست، جامعه و فرهنگ، حقوق بشر – و حتی سلامت بوده است.

1) مرگ و میر ناشی از تروریسم برای پنجمین سال متوالی کاهش یافت

شاخص جهانی مربوط به جملات ترورسیم طی گزارشی گفته است که مرگ و میر بر اثر تروریسم برای پنجمین سال متوالی و در سال 2020، به طور چشم گیری کاهش یافته است. این تعداد از سال 2014 تا به امروز 59 درصد کاهش داشته است و این درصد به 13826 نفر رسیده است. محققین در این زمینه بیان کرده اند که وضعیت ترورسیم در 103 کشور جهان بهبود یافته است و این بهبودی بیشتر مربوط به کشورهایی است که نسبت به سال های گذشته بهبود یافته اند.

تروریسم همچنان یک تهدید مهم و جدی در بسیاری از کشورها است، اما این خبر با احتیاط به عنوان یک تحول مثبت مورد استقبال قرار گرفت. بیشترین کاهش مرگ و میر در افغانستان و نیجریه بوده است.

2) در مقابله با مالاریا و سل پیشرفت هایی حاصل شد

سازمان جهانی بهداشت در ماه نوامبر فاش کرد که مرگ و میر ناشی از مالاریا به پایین‌ترین سطح ثبت شده رسیده است، یعنی کاهش تقریباً 60 درصدی در 20 سال گذشته. این بدان معناست که بین سال‌های 2000 تا 2019، از 1.5 میلیارد مورد مالاریا و 7.6 میلیون مرگ مالاریا در سراسر جهان جلوگیری شد. با این حال، سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که کووید-19 پیشرفت جهانی در برابر این بیماری را تهدید می‌کند و از کشورها می‌خواهد مداخلات بهتری را هدف قرار دهند، ابزارهای جدید را توسعه دهند و بودجه را افزایش دهند.

WHO همچنین گزارش سالانه سل خود را در نوامبر منتشر کرد که نشان می‌دهد بین سال‌های 2015 تا 2019، مرگ و میر جهانی 14 درصد کاهش یافته است. از سال 2000، درمان ها از بیش از 60 میلیون مرگ جلوگیری کرده است: یک عدد خیره کننده.

3) قزاقستان هشتاد و هشتمین کشوری شد که رسماً متعهد به لغو مجازات اعدام شد

قزاقستان در ماه سپتامبر به پروتکل بین المللی لغو مجازات اعدام پیوست و به هشتاد و هشتمین کشور امضاکننده تبدیل شد. ماری استروترز، مدیر عفو بین‌الملل در اروپای شرقی و آسیای مرکزی، گفت که این خبر دلگرم‌کننده‌ای است  و توصیف «خانواده در حال رشد ملت‌هایی که این مجازات شرم‌آور را پشت سر گذاشته‌اند».

گزارش سالانه عفو بین‌الملل در مورد احکام اعدام و اعدام‌ها در سال ۲۰۱۹ گزارش داد که بیش از دو سوم کشورهای جهان مجازات اعدام را چه در قانون و چه در عمل لغو کرده‌اند. حدود 142 کشور یا بر اساس قانون اساسی یا قوانین کشور مجازات اعدام را لغو کرده بودند یا در بیش از یک دهه اعدامی انجام نداده بودند. حدود 56 کشور مجازات اعدام را حفظ می کنند.

در سال 2019 تعداد اعدام های تایید شده کمترین تعداد ثبت شده در حداقل 10 سال گذشته بود. عفو بین‌الملل در ماه دسامبر اعلام کرد که تعداد کشورهایی که به قطعنامه‌های سازمان ملل درباره توقف اعدام‌ها در سراسر جهان رای می‌دهند همچنان رو به افزایش است و این نشان می‌دهد که اجماع برای پایان دادن به مجازات اعدام یک‌بار برای همیشه در حال ایجاد است.

تصویر: گلی در بیروت، لبنان. لبنان از جمله کشورهایی بود که برای اولین بار در سال جاری از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد توقف اعدام ها حمایت کرد.

4) عربستان سعودی و فلسطین ازدواج کودکان را ممنوع کردند

عربستان سعودی در سال 2020 ازدواج کودکان را ممنوع کرد و 18 سال را به عنوان حداقل سن برای ازدواج تعیین کرد. در سال 2019، دولت ازدواج برای کودکان زیر 15 سال را ممنوع کرد. قبل از آن، هیچ محدودیت سنی برای ازدواج برای پسران یا دختران وجود نداشت. ممنوعیت جدید یک خلأ دارد: نوجوانان زیر 18 سال در صورت تایید دادگاه ویژه همچنان می توانند ازدواج کنند. اما همچنان در چنین کشورهای محافظه‌کاری که هر دو ریشه‌های تاریخی، مذهبی و فرهنگی عمیقی دارند، به عنوان یک خبر مثبت تلقی می‌شود.

فلسطین همچنین ازدواج کودکان را در سال 2020 ممنوع کرد، در حالی که بنگلادش نیز از پیشرفت در ازدواج کودکان خبر داد. بر اساس تحقیقات یونیسف، نسبت دخترانی که قبل از 18 سالگی در آنجا ازدواج کرده اند از 64 درصد در سال 2010 به بیش از 50 درصد کاهش یافته است. در ارقام واقعی، این بدان معناست که 10 میلیون دختر در بنگلادش از ازدواج کودکان در دهه گذشته نجات یافته اند.

5) شتاب بزرگی در تعهدات ملی آب و هوا وجود داشت

کشورهای بیشتری در سال 2020 متعهد به صفر کردن خالص شدند. کره جنوبی اولین کشور آسیایی شد که هدف انتشار خالص صفر سال 2050 را تعیین کرد و پس از آن ژاپن و چین قرار دارند که متعهد شدند تا سال 2060 به صفر خالص برسند. چین بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه ای در جهان است. قبلاً متعهد شده بود که تنها در سال 2030 حداکثر انتشار را هدف قرار دهد.

تام وودروف، دیپلمات سابق آب و هوا و مشاور ارشد انجمن آسیا، به گاردین گفت: «تعهد شی برای دستیابی به بی‌طرفی کربن قبل از سال 2060 یک تغییر بازی است.

آرژانتین همچنین متعهد شد که تا سال 2050 به صفر خالص برسد، در حالی که فنلاند، اتریش و سوئد تاریخ صفر خالص خود را به جلو آوردند. بریتانیا متعهد شد که انتشار گازهای گلخانه ای را تا 68 درصد در دهه آینده کاهش دهد و اتحادیه اروپا نیز هدف جدیدی را برای کاهش انتشار 55 درصدی در یک دهه تعیین کرد. همه اینها به چه چیزی اضافه می شود؟ به گفته Future Crunch، کشورهایی که مجموعاً حدود 42 درصد از انتشار کربن جهانی را تشکیل می دهند، اکنون اهداف خالص صفر تا حدودی معتبری دارند.

6) واکسن کرونا سریعترین واکسنی شد که تا کنون ساخته شده است

ظهور و همه گیر شدن بیماری کووید 19، باعث از دست دادن و دل شکستگی در کل جهان شد. ولی این اتفاق ، موجی از همکاری ها در به صورت جهانی و بی سابقه را نیز برانگیخت. در عرض یک سال، دانشمندان توانستند که چند نوع واکسن را تولید کرده و مجوز تزریق آنها را نیز کسب کردند و کار تزریق را در سراسر جهان شروع کردند. یکی از این دانشمندان گفته است : در 11 ماه گذشته، حدود 10 سال کار انجام گرفته شده است.

فرانسیس کالینز، مدیر مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده، بزرگترین سرمایه‌گذار تحقیقات زیست پزشکی در جهان، به گاردین گفت که این یک تلاش خارق‌العاده بوده است. او گفت: من هرگز چنین چیزی ندیده بودم. “همه اینها دست روی دست بوده است.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا