اخبار

اخبار آمریکای شمالی ، قطب جنوب ، قطب شمال و… در سال 2022 :

  • آمریکای شمالی :

همه نگاه‌ها به کمپین انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر خواهد بود، زمانی که دموکرات‌ها تلاش خواهند کرد تا از تلاش جمهوری‌خواهان برای به دست گرفتن کنترل مجدد سنا و مجلس نمایندگان جلوگیری کنند. نتایج به ناچار به عنوان یک همه پرسی در مورد ریاست جمهوری جو بایدن تلقی می شود. اگر حزب جمهوری خواه در ایالت های میدان نبرد به خوبی عمل کند، دونالد ترامپ – که هنوز به دروغ ادعا می کند در انتخابات 2020 پیروز شده است – تقریباً به طور قطع تصمیم می گیرد برای دومین دوره در سال 2024 نامزد شود.

برخی مسائل طنین انداز سراسری خواهند داشت: به ویژه پیشرفت (یا موارد دیگر) در مهار بیماری همه گیر و مقاومت مداوم ضد واکسن. اقتصاد، با افزایش قیمت ها و نرخ های بهره؛ و مسائل اجتماعی تفرقه‌انگیز مانند مهاجرت، نژاد و حقوق سقط جنین، با پیش‌بینی دادگاه عالی برای لغو یا تضعیف جدی مفاد تصمیم تاریخی Roe v Wade در سال 1973.

بزرگترین مشکل دموکرات ها در سال 2022 ممکن است اختلافات درون حزبی باشد. شکاف بین به اصطلاح مترقی‌ها و میانه‌روها، به‌ویژه در سنا، لوایح مراقبت اجتماعی و هزینه‌های زیرساختی بایدن را تضعیف کرد که کم‌رنگ شد. بخشی از تمرکز روی خود بایدن خواهد بود: اینکه آیا او دوباره در سال 2024 نامزد خواهد شد، سن او (او در نوامبر 80 ساله خواهد شد)، چابکی ذهنی او و توانایی او در ارائه برنامه هایش. در اواسط دسامبر منهای 7 رتبه محبوبیت او ممکن است دشوار باشد.

همچنین کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور زیر ذره بین قرار دارد که گفته می‌شود ناآرام است و عملکرد ضعیفی دارد – حداقل توسط کسانی که علاقه‌مند هستند، باعث بی‌ثباتی کاخ سفید می‌شود. پیت بوتیجیگ، وزیر حمل‌ونقل که به دنبال نامزدی دموکرات‌ها در سال 2020 بود، فردی است که باید به‌عنوان جایگزین احتمالی هریس یا حتی بایدن، در صورتی که رئیس‌جمهور برای یک دوره متعهد شود، تماشا کرد.

در همین حال، با توجه به تلاش‌های فوق‌العاده قانون‌گذاران ایالتی جمهوری‌خواه برای سخت‌تر کردن رأی‌دهی و حتی سخت‌تر کردن پیروزی در حوزه‌ها و حوزه‌های سرکوب‌شده کنگره با اکثریت داخلی حزب جمهوری‌خواه، نگرانی‌ها در مورد آزاد و عادلانه بودن انتخابات میان‌دوره‌ای افزایش یافته است. یک نظرسنجی تخمین می‌زند که جمهوری‌خواهان حداقل پنج کرسی مجلس نمایندگان را به لطف نقشه‌های رای‌گیری دوباره ترسیم و تحریف‌شده به‌طور بی‌معنی تغییر خواهند داد. این می تواند برای اطمینان از اکثریت مجلس نمایندگان جمهوری خواه قبل از شروع رأی گیری کافی باشد.

فشار مهاجران احتمالی آمریکای مرکزی در مرزهای جنوبی ایالات متحده احتمالاً در سال 2022 یک داستان در حال اجرا خواهد بود – مشکلی که هریس که وظیفه رسیدگی به آن را بر عهده داشت، تا کنون با آن روبرو شده است. او و بایدن متهم به ادامه سیاست‌های خشن ترامپ هستند. اعتقاد به شایستگی بایدن نیز به دلیل عقب نشینی بی نظم از افغانستان تضعیف شده است، که برای بسیاری مانند تحقیر در مقیاس ویتنام بود.

یک شکست بزرگ دیگر در سیاست خارجی یا آتش سوزی خارج از کشور – مانند تصرف سرزمین روسیه در اوکراین، تجاوز مستقیم چین به تایوان یا درگیری اسرائیل و ایران – می تواند نیروهای آمریکایی را جذب کند و ریاست جمهوری بایدن را از بین ببرد.

در کانادا، نخست وزیر جاستین ترودو انتظار می رود پس از پیروزی در انتخابات مجدد در سپتامبر، ابتکارات سیاست جدیدی را در زمینه مراقبت از کودکان و مسکن مقرون به صرفه به اجرا بگذارد. اما در انتخابات زودهنگام سال 2021، لیبرال‌های او کمترین سهم از آرای مردمی را نسبت به هر حزب پیروز در تاریخ به خود اختصاص دادند، و این نشان می‌دهد که جادوی ترودو نازک شده است. مناقشات بر سر فساد اداری ادعایی، مدیریت بیماری همه گیر، تجارت با ایالات متحده و سیاست کاهش کربن در جریان است.

  • قطب جنوب، قطب شمال … و فراتر از آن :

Cop27، ادامه کنفرانس بحران آب و هوایی Cop26 گلاسکو، در ماه نوامبر در مصر برگزار خواهد شد. گزارش پیشرفت تعهدات گلاسکو برای کاهش انتشار کربن و متان، توقف جنگل‌زدایی، تولید زغال‌سنگ «کاهش تدریجی»، کاهش یارانه سوخت‌های فسیلی و تأمین مالی برای کاهش ضرر و زیان کشورهای فقیرتر را ارائه می‌کند.

انتظار هر گونه بهبود سریع در چشم انداز گرمایش آب و هوای جهانی در سال آینده غیرواقعی است. رویدادهای شدید آب و هوایی از نوع مشاهده شده در سراسر جهان در سال 2021 – آتش سوزی، خشکسالی، سیل، طوفان و دمای بی سابقه – تقریباً به طور قطع تکرار خواهند شد. مانند قبل، این اثرات به ویژه در محیط های حساس تر جهان، به ویژه قطب جنوب و قطب شمال، احساس خواهد شد.

هر دو منطقه قطبی در سال 2022 شاهد افزایش فعالیت های انسانی خواهند بود – که لزوماً چشم انداز خوشحال کننده ای نیست. به عنوان مثال، در قطب جنوب، گردشگری انبوه با ظهور باندهای یخی که جت های پهن پیکر را در خود جای می دهند، در حال رشد است. مشکل‌سازتر همچنان علاقه فزاینده چین و سایر کشورها به استفاده از منابع قطب جنوب و ایجاد تأسیسات نظامی در آنجا است.

به همین ترتیب ذوب شدن یخ های قطب شمال راه های دریایی تجاری و دریایی را در سرتاسر جهان باز کرده است که در حال حاضر توسط روسیه در رقابت شدید با چندین کشور دیگر توسعه می یابد. گرینلند که مدت ها نادیده گرفته شده بود، الدورادو جدیدی برای شرکت های معدنی و معدنی است، و همچنین مورد توجه برنامه ریزان دفاعی است – اما مقاومت مردم محلی در برابر صدور مجوز در حال افزایش است.

سال پرمشغله ای در فضا از نظر اکتشاف و رقابت نظامی خواهد بود. ناسا در حال آماده سازی 18 ماموریت مجزا در سال 2022 است که برای از سرگیری پرواز سرنشین دار به ماه آماده می شود. یک ایستگاه فضایی جدید – دروازه – برنامه ریزی شده است. روسیه، کره جنوبی، هند و ژاپن فضاپیمای ماه را پرتاب خواهند کرد. آژانس فضایی اروپا قصد دارد ماموریتی به مریخ بفرستد. گفته می شود چین امیدوار است تا پایان سال یک ایستگاه فضایی کاملاً کاربردی در مدار داشته باشد. در همین حال، گردشگری فضایی که توسط روسیه و شرکت های خصوصی مانند Virgin Galactic ریچارد برانسون و Blue Origin جف بزوس سازماندهی شده است، در حال رشد است.

بدتر از آن، مسابقه تسلیحات هسته ای در فضا نیز تسریع خواهد شد. ایالات متحده، روسیه و چین همگی در حال آزمایش تسلیحات جدید هستند، مانند وسایل نقلیه مافوق صوت در مداری که قادر به پرتاب موشک های هسته ای از هر نقطه در آسمان هستند. روسیه در اواخر سال 2021 با آزمایش بی پروا یک موشک ضد ماهواره خشم خود را برانگیخت. دیگران نیز از این روش پیروی خواهند کرد و ارتباطات جهانی را به طور بالقوه تهدید خواهند کرد. ناسا قصد دارد در ماه سپتامبر یک سیارک غول پیکر را با سازماندهی یک برخورد رو به رو و با استفاده از یک فضاپیمای پرتاب شده بر روی موشک ساخته شده توسط SpaceX ایلان ماسک از مسیر خود خارج کند.

ایالات متحده این را “دفاع سیاره ای” می نامد – اما این فناوری به وضوح کاربردهای تهاجمی دارد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا