اخبار

اخبار مهم در سال 2022

شرکت های فناوری اطلاعات عملیات روسیه را در پی تهاجم اوکراین متوقف می کنند

در 24 فوریه، روسیه با حمله به اوکراین جهان را شوکه کرد و جرقه جنگی را زد که بیش از شش ماه طول کشیده است. این تهاجم موجی از محکومیت‌ها، تحریم‌های اقتصادی و سایر اقدامات، عمدتاً از سوی ایالات متحده، کانادا و کشورهای اروپایی را برانگیخت.

در هفته های بعد از تهاجمات، اکثر شرکت های بزرگ در زمینه فناوری اطلاعات در اعتراض به این تهاجمات، از کشور روسیه جدا شدند. آنها در ابتدا، تصمیم گرفتند که فروش محصولات مربوط به فناوری اطلاعات به روسیه را متوقف و ممنوع کنند و بعد از آن به مرور زمان همه فعالیت های خود را در داخل این کشور به صورت کامل تعطیل کردند.

تنها چند روز پس از تهاجم شرکت Dell Technologies اعلام کرد که تمام فروش محصولات خود را به روسیه تعلیق کرده است. مایکل دل، مدیرعامل این شرکت در مصاحبه با CRN گفت: دیدن یک فاجعه انسانی یک تراژدی بزرگ و بسیار ناامیدکننده است. در ذهن همه وضعیت اوکراین است. بدیهی است که ما به همه کسانی فکر می کنیم که تحت تأثیر قرار می گیرند و روی رفاه تیم ما تمرکز می کنند. این اولویت اصلی ماست این یک وضعیت وحشتناک است.»

مدت کوتاهی بعد، دل 15 میلیون دلار برای حمایت از خانواده های اوکراینی از طریق بنیاد مایکل و سوزان دل متعهد شد. (در 29 آگوست Dell Technologies اعلام کرد که تمام دفاتر خود در روسیه را تعطیل کرده و کلیه فعالیت های تجاری خود را در داخل کشور متوقف کرده است.)

بلافاصله پس از تهاجم، بسیاری از فروشندگان فناوری اطلاعات ممنوعیت فروش را در روسیه وضع کردند و ارسال محصولات به این کشور از جمله HP، Hewlett Packard Enterprise، Microsoft و Red Hat متعلق به IBM را متوقف کردند. در ماه‌های بعد با طولانی شدن جنگ، فروشندگان فناوری اطلاعات – از جمله HP، HPE، Cisco Systems، مایکروسافت و IBM – همگی برنامه‌های خود را برای بستن دفاتر خود در روسیه و توقف کلیه فعالیت‌ها در آنجا اعلام کردند.

برخی از بزرگ‌ترین ادغام‌کنندگان سیستم‌ها و ارائه‌دهندگان راه‌حل نیز فعالیت‌های تجاری خود را در روسیه تعطیل کردند. Accenture گفت که تجارت خود را در روسیه متوقف خواهد کرد و برنامه هایی را برای حمایت از 2300 کارمند خود در داخل کشور در نظر گرفته است. DXC Technology در ماه آوریل از بازار روسیه خارج شد و بسیاری از 4000 کارگر اوکراینی خود را به مناطق امن تر منتقل کرد. و EPAM Systems در اوایل آوریل اعلام کرد که از تجارت خود در روسیه خارج می شود، کاری که تخمین می زند سه ماه طول بکشد. اینجا را بخوانید

AMD خرید 49 میلیارد دلاری Xilinx را در بزرگترین خرید صنعت نیمه هادی تکمیل کرد.

در 14 فوریه، AMD، تراشه‌ساز، خرید Xilinx را تکمیل کرد و به AMD اجازه داد تا فراتر از CPU اصلی و محصولات GPU خود گسترش یابد و تراشه‌های قابل برنامه‌ریزی مجدد، به نام آرایه‌های دروازه قابل برنامه‌ریزی میدانی را به مجموعه فناوری خود اضافه کند.

این خرید در حال حاضر نتیجه داده است: در ماه آگوست، AMD گزارش داد که درآمد Xilinx 51 درصد از درآمد 6.55 میلیارد دلاری آن در سه ماهه دوم را به خود اختصاص داده است.

انتظار می رود در آینده، این خرید به طور قابل توجهی فرصت های AMD را در مراکز داده، محاسبات جاسازی شده و ارتباطات راه دور گسترش دهد. Xilinx همچنین در بازارهای دیگر از جمله دفاع، پخش و لوازم الکترونیکی مصرفی حضور داشت. به گفته این شرکت، در مجموع، این خرید، کل بازار آدرس پذیر AMD را از 80 میلیارد دلار به 135 میلیارد دلار افزایش داد.

کل مبلغ مربوط به معامله خرید تمام سهام در بتدا مبلغی حدود 35 میلیارد بود که در ماه اکتبر سال 2020 اعلام گردید. ولی رشد دو رقمی قیمت سهام AMD، بعد از آن، توانست مبلغ نهایی این معامله را به مبلغی تقریبا 49 میلیارد دلار افزایش دهد. این معامله یکی از بزرگترین معاملات در کل تاریخ بوده است.

خرید موفق Xilinx AMD برخلاف تلاش ناموفق رقیب انویدیا برای خرید آرم طراح چیپ بریتانیایی به مبلغ 40 میلیارد دلار بود. انویدیا در ماه فوریه در مواجهه با مخالفت‌های نظارتی از آن معامله صرف نظر کرد.

در همین حال، اینتل در سال 2022 اقداماتی را برای توسعه تهاجمی ظرفیت تولید تراشه خود انجام داده است، از جمله انعقاد قراردادی در ماه فوریه برای خرید تراشه ساز اسرائیلی Tower Semiconductor به قیمت 5.4 میلیارد دلار. تاور شبکه‌ای از کارخانه‌های تولید تراشه را اداره می‌کند که به گفته اینتل، برنامه‌اش برای تولید تراشه‌ها برای سایر شرکت‌ها از طریق خدمات ریخته‌گری اینتل به‌طور چشمگیری پیش خواهد رفت. منبع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا