متفرقه

باید ها و نباید ها در رژیم غذایی کودکان

پروتئین ها را افزایش دهید به خصوص در ابتدا، غذاهای پر پروتئین مانند گوشت گاو بدون چربی، گوشت خوک، بوقلمون و مرغ در مقادیر نامحدود تشویق می شوند. اما هرگز از قوانین دور نشوید. برای مثال، در فاز یک، این به غیر از غذاهای پروتئینی تایید شده، لبنیات بدون چربی، نوشیدنی های بدون کالری و کمی سبوس جو دوسر معنی ندارد.

مصرف هر نوع کربوهیدرات مثل نان و شیرینی ممنوع است. شما میتوانید در نهایت مقدار کمی به آن اضافه کنید. باید به میزان کافی جو سبوس دوسر مصرف کنید : از 1 و نیم قاشق غذاخوری در روز در مرحله اول به سه قاشق غذاخوری در مرحله نهایی می رسید. دوکان می گوید به شما کمک می کند احساس سیری کنید، کلسترول را کاهش داده و جذب قند و چربی را کاهش می دهد.

غذاهایی که باید بخورید

  • گوشت گاو بدون چربی، گوساله .
  • مرغ و بوقلمون.
  • ژامبون و گوشت گوزن کم چرب.
  • گوشت اندام مانند جگر و زبان.
  • صدف.
  • توفو و سیتان برای پروتئین گیاهی.
  • لبنیات بدون چربی.
  • نوشیدنی های بدون کالری از جمله نوشابه رژیمی.
  • سبوس جو دوسر.
  • سبزیجات غیر نشاسته ای مانند خیار و سبزیجات سالاد (بعد از رسیدن به مرحله کروز).

غذاهایی که باید پرهیز کنید (یا محدود کنید)

  • میوه (سرویس روزانه مجاز در مرحله تثبیت).
  • نان (روزانه دو برش غلات کامل مجاز در Consolidation).
  • پنیر (1.5 اونس مجاز در Consolidation روزانه).
  • پاستا یا کینوآ (دو وعده در هفته در Consolidation.)
  • الکل

وگان و پیروی از رژیم دوکان

هیچ مسیر بدون گوشت وجود ندارد، و وگان ها ممکن است دوکان را به خصوص دشوار بدانند. همه رژیم های غذایی وگان را ببینید.

گیاهخواری و پیروی از رژیم دوکان

گیاهخواران Lacto-ovo که تخم مرغ و لبنیات می خورند، ممکن است مرحله حمله را انجام پذیرتر بدانند. معرفی مجدد سبزیجات در کروز، سپس مقداری کربوهیدرات بیشتر در مراحل بعدی، کمک خواهد کرد. همه رژیم های گیاهخواری را ببینید.

بدون گلوتن و پیروی از رژیم دوکان

دوکان بر اساس غذاهای طبیعی بدون گلوتن مانند تخم مرغ، گوشت و سبزیجات است. فقط هنگام ترکیب مجدد غلات مراقب باشید و حتماً سبوس جو دوسر بدون گلوتن خریداری کنید. همه رژیم های غذایی بدون گلوتن را ببینید.

حلال و پیروی از رژیم دوکان

این به شما بستگی دارد که مطمئن شوید رژیم غذایی شما با شرایط حلال مطابقت دارد. همه رژیم های حلال را ببینید.

کوشر و پیروی از رژیم دوکان

شما این آزادی را دارید که فقط از مواد کوشر استفاده کنید. همه رژیم‌های کوشر را ببینید.

فواید رژیم غذایی دوکان برای سلامتی

به غیر از بهبود سلامتی که ممکن است از کاهش وزن اضافی ناشی شود، رژیم دوکان برای مزایای سلامتی خاصی مورد توجه قرار نگرفته است.

التهاب

در هر صورت، غذاهای ضد التهابی وجود ندارد، به ویژه در مرحله اول، دوکان با پروتئین خالص. سبزیجات سبز برگ تا مرحله دوم مجاز نیستند، در حالی که میوه هایی مانند توت، پرتقال و گیلاس برای سه مرحله اول محدود هستند.

بیماری قلبی

این نامشخص است. به طور کلی، متخصصان قلب رژیمی را توصیه می‌کنند که حاوی میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل غنی از فیبر و چربی اشباع شده و نمک کم باشد. یافته های تحقیقاتی در مورد رژیم های غذایی با پروتئین بالا به طور کلی و تأثیر آنها بر سلامت قلب متفاوت و بی نتیجه باقی مانده است.

طبق یک مطالعه در سال 2018 که از طریق انجمن قلب آمریکا منتشر شد، در میان تقریباً 2500 مرد میانسال که برای حدود دو دهه در فنلاند دنبال شدند، دریافت پروتئین بیشتر “به طور محدود” با افزایش خطر نارسایی قلبی مرتبط بود.

دیابت

هنوز از نظر پزشکی مشخص نشده است که آیا رژیم دوکان در جلوگیری و یا کنترل دیابت نقشی دارد یا خیر.یکی از عوامل پرخطر برای بیماری دیابت نوع 2 اضافه وزن می باشد. اگر این رژیم به کاهش وزن و ثابت ماندن آن کمک کند میتوان گفت شانس جلوگیری از دیابت نیز بالاست.

از نظر کنترل، این طرح – حداقل در مراحل اولیه – شباهت زیادی به دستورالعمل های غذایی انجمن دیابت آمریکا ندارد که بر میوه ها، سبزیجات و غلات کامل تاکید دارد. مراحل بعدی، که سخت‌گیری کمتری دارند، به شما این امکان را می‌دهند که مطمئن شوید منوی شما با توصیه‌های پزشک مطابقت دارد.

سلامت مغز

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه پیروی از رژیم دوکان ممکن است سلامت مغز یا شناخت را بهبود بخشد وجود ندارد.

سلامت استخوان و مفاصل

مشخص نیست که آیا رژیم دوکان می تواند بر سلامت استخوان یا مفاصل تأثیر بگذارد یا خیر.

یک مطالعه کوچک و یک ساله روی 27 زن که از رژیم غذایی پر پروتئین پیروی می کردند، هیچ اثر نامطلوبی بر تراکم مواد معدنی استخوان پیدا نکرد.

موارد قابل اهمیت در رژیم دوکان:

هر زمان که دوست داشتید غذا بخورید و منتظر گرسنه شدن نباشید، به هیچ عنوان وعده های غذایی را حذف نکنید، هر روز خود را وزن کنید زیرا کاهش وزن هرچند کم انگیزه خوبی به افراد میدهد، قبل از مصرف غذا یک لیوان آب سرد بخورید، سس های مخصوص رژیم دوکان را تهیه و مصرف کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا