متفرقه

بیماری های کودکان: کدام یک مسری هستند؟

در این راهنما بیماری های رایج در کودکان توضیح می دهیم که چه مواردی مسری هستند و چه مواردی مسری نیستند. همچنین نکاتی را برای چگونگی سالم نگه داشتن فرزندتان یا قرار دادن او در مسیر بهبودی ارائه می دهیم. درمان طبیعی تنگی کانال نخاع

آنفولانزای معده: مسری

“آنفولانزای معده” در واقع آنفولانزا (آنفولانزا) نیست، بلکه گاستروانتریت است، ناراحتی معده که معمولاً توسط ویروس ایجاد می شود. علائم ممکن است شامل درد شکم، گرفتگی عضلات، اسهال، تب و استفراغ باشد. آنها همچنین می توانند شامل راش نیز باشند. آنها معمولا در عرض چند روز بهبود می یابند. علت سوزش ادرار بعد از نزدیکی

چگونه گسترش می یابد. کودک شما می تواند از طریق تماس نزدیک با فردی که به آن مبتلا است یا با خوردن غذایی که توسط فردی که به آن مبتلا است یا آماده شده یا لمس کرده، به گاستروانتریت مبتلا شود.

جلوگیری. سعی کنید کودک خود را از افرادی که آنفولانزای معده دارند دور نگه دارید. به آنها بیاموزید که مرتب دست های خود را بشویند، به خصوص قبل از غذا خوردن و بعد از استفاده از حمام. به کودک خود بیاموزید که از به اشتراک گذاشتن غذاها و ظروف با کودکان دیگر خودداری کند. به آنها بیاموزید که انگشتان خود را در دهان خود قرار ندهند.

رفتار. درمان خاصی برای آنفولانزای معده وجود ندارد. به کودک خود بستنی و مایعات شفاف بیشتری بدهید تا مطمئن شوید که به خوبی هیدراته می شوند. آنها نیز باید استراحت کنند. از غذاهای تند و سرخ کردنی خودداری کنید. ابتدا مقدار کمی غذاهای ملایم مانند ژلاتین، نان تست، کراکر، برنج یا موز بدهید. حتی ممکن است اضافه کردن یک پروبیوتیک را برای افزایش باکتری های سالم و طبیعی در روده آنها در نظر بگیرید. سپس به رژیم غذایی معمول خود بازگردید، اما به طور مکرر به آنها غذا دهید. اگر فکر می کنید کودک شما به اندازه کافی مشروب نمی نوشد یا به اندازه کافی ادرار می کند (کودک ۱ ساله یا بزرگتر باید حداقل هر چهار ساعت یک بار ادرار کند) با پزشک خود تماس بگیرید. اگر کوچولوی شما کمتر از 1 سال دارد و استفراغ یا اسهال دارد، با پزشک خود مشورت کنید.

گونه سیلی خورده: مسری

این بیماری ویروسی معمولاً کودکان در سن مدرسه را تحت تأثیر قرار می دهد که بیشتر در زمستان و بهار است. معمولاً با تب خفیف، سردرد و گرفتگی یا آبریزش بینی شروع می شود. اما علامت اولیه بثورات قرمز روشن است که از گونه ها شروع می شود – که ظاهر گونه های سیلی خورده را نشان می دهد – و می تواند به سمت تنه، بازوها و پاها پیش رود.

چگونه گسترش می یابد. پاروویروس B19 که باعث بیماری پنجم می شود، از طریق بزاق، خلط و مخاط بینی پخش می شود.

جلوگیری. بیماری پنجم در مرحله «گرفتگی بینی»، قبل از شروع بثورات، بسیار مسری است، بنابراین پیشگیری از آن دشوار است. بهترین دفاع کودک شما این است که از تماس با کودکانی که سرفه و عطسه می کنند خودداری کنید. شستن مکرر دست‌ها – به‌ویژه قبل از دست زدن به چشم‌ها، بینی یا دهان – نیز کمک می‌کند.

رفتار. بیماری پنجم معمولاً خفیف است و به درمان دیگری جز استراحت نیاز ندارد. در صورت نیاز، استامینوفن یا داروهای ضد خارش ممکن است به تسکین علائم کمک کند. با این حال، پاروویروس B19 می تواند در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف یا کم خونی مزمن دارند یا در زنان باردار عوارض جدی ایجاد کند. سپس مهم است که به پزشک مراجعه کنید.

اگزما: مسری نیست

اگزما یا “درماتیت آتوپیک” از هر 10 نوزاد و کودک یک نفر را مبتلا می کند. علائم ممکن است قبل از اولین سالگرد تولد کودک و تقریباً همیشه در سن 5 سالگی شروع شود. اگزما به صورت بثورات خارش دار روی صورت، آرنج ها یا زانوها شروع می شود که ممکن است به نواحی دیگر از جمله پوست سر و پشت گوش گسترش یابد. بثورات ممکن است بهتر شود و حتی گاهی اوقات از بین برود، اما همچنان عود می کند.

علت. اعتقاد بر این است که ژن ها و عوامل محیطی – مانند غذاها، گرده، گرد و غبار، شوره حیوانات – باعث اگزما می شوند. کودکان مبتلا به اگزما در معرض خطر ابتلا به آلرژی و آسم هستند.

جلوگیری. شما نمی توانید از ابتلای فرزندتان به اگزما جلوگیری کنید، اما می توانید از شعله ور شدن آن جلوگیری کنید. خشکی پوست یک محرک است، بنابراین پوست کودک خود را اغلب به خصوص بعد از حمام مرطوب کنید. از آنها بخواهید لباس های نرمی را در پارچه هایی که “نفس می کشند” مانند پنبه بپوشند. از صابون ها یا لوسیون های معطر و همچنین حمام های حباب دار اجتناب کنید زیرا می توانند پوست را تحریک کنند. همچنین در استفاده از صابون زیاده روی نکنید زیرا می تواند پوست را خشک کند. حمام بلغور جو دوسر ممکن است به جلوگیری از عود کمک کند. علائم عفونت پوست را بشناسید و زودتر درمان کنید.

رفتار. حمام های خنک می توانند به تسکین خارش کمک کنند. پزشک کودک شما ممکن است توصیه دیگری داشته باشد و در صورت لزوم درمان را تجویز کند. این ممکن است شامل کرم‌ها یا پمادهای کورتیکواستروئیدی، داروهای موضعی، آماده‌سازی تار، آنتی‌هیستامین‌ها برای تسکین خارش و آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی یا موضعی برای عفونت‌هایی باشد که می‌تواند همراه با شعله‌ور شدن باشد.

عفونت گوش: مسری نیست

اکثر کودکان تا سن 2 سالگی حداقل یک عفونت گوش میانی دارند. سرماخوردگی یا آلرژی می تواند باعث رشد باکتری در گوش میانی کودک شود و لوله های استاش را که گوش میانی را به گلو متصل می کند مسدود کند. این ممکن است باعث درد، تب و گاهی اوقات مشکل در شنوایی شود.

علت. اگرچه کودکان نمی توانند عفونت گوش سایر کودکان را بگیرند، اما ممکن است سرما بخورند که احتمال عفونت گوش را افزایش می دهد.

جلوگیری. برای کاهش خطر عفونت گوش، به کودک خود کمک کنید تا فاصله سالمی با افراد بیمار داشته باشد و دست‌های خود را مرتب بشویید. از قرار دادن آنها در معرض دود سیگار خودداری کنید، که می تواند خطر عفونت گوش را افزایش دهد. و اجازه ندهید در حالت دراز کشیدن بطری بنوشند.

اگر کودک در اثر عفونت گوش درد و تب دارد، به او استامینوفن بدهید تا راحت شود و به پزشک مراجعه کنید. شاید به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد، اگرچه بسیاری از عفونت های گوش در کودکان بزرگتر از 2 سال خود به خود برطرف می شوند. بیشتر علائم عفونت گوش چند روز پس از شروع آنتی بیوتیک از بین می رود.